Op het terrein van het voormalig kuuroord Vitalizee te Scheveningen levert SENS real estate vandaag het Legoland Discovery Centre (LDC) en de diverse horeca op. Aannemer Stebru is in december 2017 met de bouw begonnen en is 15 maanden bezig geweest op deze uitdagende locatie. Met de oplevering komt de opening van het eerste LDC in Nederland weer een stap dichterbij. Het ontwerp van Filip Mens bevat naast een Legoland Discovery Centre, ook enkele aantrekkelijke ruimten voor horeca.
Ondanks dat het totaalmetrage van de nieuwbouw bijna 6.000 m2 verhuurbaar vloeroppervlak bevat, is het grootste deel niet zichtbaar op maaiveld. Gezien de beperkte beschikbare ruimte op boulevardniveau was een LDC alleen mogelijk onder de grond. Het Legoland Discovery Centre is daarom in de boulevard verwerkt en behelst een oppervlak van 3.000 m2.
Het was niet zomaar mogelijk om te graven op deze locatie. Enerzijds fungeert de boulevard als zeewering, anderzijds staat er bestaande bebouwing achter het bouwterrein. Daarom is bij dit project allereerst een waterkerende CSM-wand gemaakt rondom de contouren van de kelderbak om zo de achterliggende bebouwing niet in gevaar te brengen en om zo de stabiliteit van de zeewering te garanderen.
Een in het oog springend element is de gebogen glazen gevel, zodat mensen die op de boulevard lopen als het ware om het gebouw heen kijken richting het Kurhaus. Andersom geldt dat men door de ronde vormen vanaf de achterkant van het gebouw ook sneller langs het gebouw naar de zee kijkt. Het creëert één gevel, in plaats van een voorgevel en een zijgevel.
Meer stad Meer leven
Met de oplevering van dit project beoogt SENS een bijdrage te leveren aan de revitalisatie van Scheveningen. Legoland Discovery Centre en de diverse horeca worden een landelijke trekker, hetgeen de levendigheid op dit stuk boulevard ten goede komt. Doordat deze ontwikkeling heeft plaatsgevonden op een van de drukste en meest complexe gedeeltes van de boulevard, is SENS vanaf het begin van het proces actief geweest in de communicatie met de omgeving. SENS hoopt dan ook dat met de komst van het Legoland Discovery Centre nog verder in de boulevard wordt geïnvesteerd. Dit sluit naadloos aan bij het hoofddoel van SENS real estate: de stad steeds nog beter maken onder de noemer ‘’meer stad meer leven’’.